Under oppsett av integrasjonen velger du hvilken e-postliste i MailMojo du ønsker å koble til SuperOffice. Deretter starter en import av kontakter fra SuperOffice til denne e-postlisten.
Forklaring av import-prosessen
Når import fra SuperOffice starter skjer følgende (i denne rekkefølgen):
MailMojo henter ut kontakter fra SuperOffice som legges i to filer for import.
Kontakter som har samtykket til e-postmarkedsføring i en fil, og kontakter som eksplisitt har trukket tilbake samtykket til e-postmarkedsføring i en annen fil. Det betyr at kontakter som ikke har noe registrert samtykke for e-postmarkedsføring i SuperOffice ikke overføres til MailMojo. Data vi henter over om kontaktene er navn, den første e-postadressen og det første mobiltelefonnummeret og e-postmarkedsføringsinteresser (som blir merkelapper i MailMojo).I SuperOffice kan samme e-postadresse brukes av flere kontakter, mens e-postadresser er unike på en MailMojo-konto. Det betyr at vi må fjerne duplikater. Vi gjør det i begge importfilene slik at en e-postadresse ikke er oppført mer enn én gang i hver importfil. Ved duplikater tar vi vare på den kontakten med mest informasjon (f.eks. ved duplikater der én har mobiltelefonnummer, tar vi var på denne fremfor den uten).
Hver kontakt i importfilen med samtykke importeres til MailMojo om de ikke allerede eksisterer, eller oppdateres med kontaktinformasjon om de eksisterer fra før. Kontaktene påmeldes e-postlisten koblet til SuperOffice, ved mindre kontakten eksisterer fra før og er enten avmeldt eller ugyldig.
Hver kontakt i importfilen med tilbaketrukket samtykke importeres til MailMojo om de ikke allerede eksisterer, eller oppdateres med kontaktinformasjon om de eksisterer fra før. Kontaktene registreres som avmeldt i e-postlisten koblet til MailMojo.
Det er 3 ting som kanskje er det viktigste å notere seg om dette:
Ingenting føres tilbake til SuperOffice som en del av import-prosessen.
Kontakter uten samtykke til e-postmarkedsføring i SuperOffice importeres ikke, konkret betyr det at vi ikke ser manglende samtykke som grunn god nok til å avmelde kontakten i MailMojo.
Hvis forskjellige kontakter i SuperOffice har samme primære e-postadresse importeres bare én. Dersom en av disse eksplisitt har trukket tilbake samtykket til e-postmarkedsføring vil resultatet bli en avmeldt kontakt med den e-postadressen i MailMojo.
Se følgende diagram (klikk for stor versjon) som beskriver import-prosessen i nærmere detalj:
Eksempler på resultatene av en import
Her er noen eksempler for å illustrere hva som blir resultatet av import ut i fra status på kontakter i SuperOffice og MailMojo før import. En rad i tabellen representerer en kontakt i SuperOffice.
Endringer i status fra før import til etter fremheves som fet og kursiv tekst.
Uten samtykker i SuperOffice
E-postadresse | Status i SuperOffice | Status i MailMojo før import | Status i MailMojo etter import |
Uten samtykke | Eksisterer ikke | Eksisterer ikke | |
Uten samtykke | Påmeldt | Påmeldt | |
Uten samtykke | Avmeldt | Avmeldt |
Med samtykker i SuperOffice
E-postadresse | Status i SuperOffice | Status i MailMojo før import | Status i MailMojo etter import |
Samtykke | Eksisterer ikke | Påmeldt | |
Samtykke | Påmeldt | Påmeldt | |
Samtykke | Avmeldt | Avmeldt |
Med trukket samtykker i SuperOffice
E-postadresse | Status i SuperOffice | Status i MailMojo før import | Status i MailMojo etter import |
Trukket samtykke | Eksisterer ikke | Avmeldt | |
Trukket samtykke | Påmeldt | Avmeldt | |
Trukket samtykke | Avmeldt | Avmeldt |
Flere kontakter med samme e-postadresse og variasjoner i samtykke
E-postadresse | Status i SuperOffice | Status i MailMojo før import | Status i MailMojo etter import |
Trukket samtykke | - | - | |
Samtykke | - | - | |
Uten samtykke | Enhver status | Avmeldt |