I kampen mot spam og søppelpost har e-postklienter de siste årene innført strengere filtre for hva du kan motta på e-post, og samtidig utviklet nye måter for å stole mer på legitime avsendere. 

Du kan fortsatt sende nyhetsbrev fra MailMojo, men vi anbefaler sterkt at du gjennomfører autentisering av ditt domene. Det er også viktig å huske at alle spamfiltre er ulike, og at det ikke finnes én metode som sikrer at du unngår alle. 

Trykk her for å lese mer om hvordan du kan unngå strenge spam-filtre.

Autentisering kort forklart

En av metodene for å sikre at dine nyhetsbrev når frem til mottakerens innboks innebærer en såkalt autentisering av domenenavnet til din avsenderadresse. Autentisering hjelper til å beskytte både avsendere og mottakere fra spam, spoofing og phishing. Dette bidrar dermed videre til å beskytte din bedrifts rykte hos e-postklienter, og styrker forholdet med dine mottakere via e-post.  

Begreper du bør kjenne til: 

  • DNS: (Domain Name System) Er et nettverk av servere som lagrer informasjon om ditt domene. Du kan endre og oppdatere informasjon på ditt domenenavn for å verifisere utsendelse av e-post fra ulike servere og IP-adresser. Disse endringene blir ofte kalt for DNS-oppføringer, DNS-pekere eller DNS-records. 
  • SPF: (Sender Policy Framework) Er sikkerhetsmekanismen som kommuniserer mellom DNS-servere, og gir beskjed til servere om e-posten er sent fra en autorisert avsender/ IP-adresse (som domenets administrator verifiserer på forhånd). 
  • DKIM: (DomainKeys Identified Mail) Er en verifisering av e-posten ved å gi en kryptert nøkkel og digital signatur, som forteller mottaker-serveren at innholdet ikke er forfalsket eller endret siden utsendelsen. 

Outlook og G Suite har det siste året oppdatert sine spamfiltre, og gjort det enda vanskeligere for avsendere å nå frem til mottakere uten å nettopp være verifisert fra eget domene - særlig om e-posten er sendt fra en tredjepart (som MailMojo). 

For å forsikre deg om at nyhetsbrevene dine kommer frem til alle mottakere anbefaler vi at du gjør noen oppdateringer (SPF og DKIM) av domenet du bruker som avsenderadresse, slik at e-postene sendt fra MailMojos servere blir godkjent og signert av domenet. 

Har du ikke ditt eget domene?

Da må du få deg det. Gratis-domener som Gmail, Hotmail, Online osv. tillater ikke at du sender ut e-post fra andre servere enn sine egne. Dette vil si at det er en stor sjanse for at nyhetsbrev du sender fra MailMojo sin server ikke kommer frem til mottakerne dine. Under kan du se en liste over ulike domeneleverandører du kan bruke. 

Slik autentiserer du domenet ditt i MailMojo

MailMojo har en funksjon for å sette opp autentisering av dine avsenderdomener. For å fullføre dette kreves det at du får lagt til nye DNS-oppføringer på domenenavnet ditt.

  1. Gå inn på din konto i MailMojo og klikk inn på Avsenderdomener for å finne ditt domene. Legg til domenet ditt om det ikke er gjort allerede. 
  2. Trykk "Autentiser" til høyre for det domenet du ønsker å verifisere.
  3. Kopier "Vert" og "Verdi" for hver DNS-oppføring, og legg dem inn på ditt domene.
  4. Når alt er lagt inn kan du trykke på "Autentiser" under DNS-oppføringene i MailMojo. I noen tilfeller vil det ta opp til 24-48 timer før det blir godkjent, i så tilfelle kan du prøve igjen senere. 

Følgende er instruksjoner fra noen store domeneleverandører for hvordan du legger til oppføringene via kontrollpanelene deres:

Er du fortsatt usikker på hvordan du skal gjøre endringer på ditt domene, anbefaler vi at du sender over informasjonen (vert og verdi fra de tre DNS-oppføringene) til brukerstøtte hos de du kjøpte domenet fra, eller noen andre som tidligere har hjulpet deg med endringer på domenet.

Fant du svaret?