Det kan være flere grunner til at nyhetsbrevet ditt ikke kommer helt frem i innboksen til mottakeren din. Ofte ligger e-posten i spam-mappa til mottakeren, eller så har den ikke nådd frem i det hele tatt og blitt returnert. 

En mulighet er at mottaker selv har merket nyhetsbrev som spam, som knytter seg opp mot GDPR og om mottakeren har samtykket til å motta denne e-posten. 

I andre tilfeller kan det hende at mottaksserveren har et veldig strengt filter, og blokkerer e-poster som ser ut som spam, spoofing eller phishing

Det er viktig å huske at alle spamfiltre er ulike, og det finnes ikke én metode som sikrer at du unngår alle, men her er noen tips som kan hjelpe: 

  • Først og fremst: Bygg EGNE lister. Kjøpte/ kopierte lister kan ha spam traps, og gir deg som regel alltid dårlig rykte hos e-postklienter. Del heller lenke til påmeldingsskjema på sosiale plattformer eller lag en popup til nettsiden din for å bygge opp listene dine. 
  • Avsenderadresse: ikke bruk gratis-domener som Gmail, Hotmail osv, disse vil ikke godta at du sender e-post fra andre servere (MailMojo) enn sin egen. 
  • Verifiser domenet ditt via vår autentiserings-funksjon, slik at nyhetsbrevene dine blir ansett som legitime. Du kan lese mer om autentisering og hvordan du gjør dette her.
  • Hold listene oppdatert og ryddige: utsendelse til for mange inaktive kan også få dårlig rykte hos e-postklienter. Vi har et enkelt verktøy for å håndtere dette, lær hvordan du rydder opp her.
  • Benytt deg av vår GDPR-mal for å sende en e-post som gir mottakeren mulighet til å melde seg av listen din. Er du logget inn på din konto vil du finne denne malen her
  • Tenk gjennom tekst og emnefelt: masse store bokstaver, utropstegn og andre spesialtegn kan fanges opp av spam-filtre.
  • Ikke bare send bilder, dette markeres oftest som spam.
  • Opprett dialog med mottakerne dine: avsenderadressen din blir enklere godkjent som ikke-spam når e-postklientene ser at du har en dialog med mottakerne dine (f.eks. spør dem om tilbakemelding).
  • Be mottaker om å legge deg til sin kontaktliste/ hviteliste. 
  • Mail Tester og Postmark er enkle (og gratis) verktøy der du kan sjekke sannsynligheten for at innholdet i nyhetsbrevet vil utløse spamfiltere. Dette vil gi deg en pekepinn, og må forstås som nettopp det. 

Om du fortsatt har problemer med at noen nyhetsbrev havner i spam-mappen til mottakeren kan du sende oss e-postadressen til den/ dem det gjelder, slik at vi kan undersøke det nærmere.

Fant du svaret?