Det er viktig å huske at det er store forskjeller i åpningsprosenten bransjer imellom. Eksempelvis har direktesalg eller konkurranser gjerne lavere åpningsprosent enn vintips eller oppskrifter sendt til en veldig spisset målgruppe.

I snitt er det vanlig å ligge på rundt 20-25% i åpningsrate, som du kan lese mer om i vårt blogginnlegg om tema.

Som du kan se i artikkelen, er det vanlig at klikkraten ligger på rundt 2-4%. Har du høyere enn 4% klikk har du grunn til å være svært fornøyd med resultatene dine. 

Merk: Åpningsprosenten spores ved at mottakeren har sett på bilder i nyhetsbrevet. Det kan dermed være tilfeller der mottakeren har åpnet/lest nyhetsbrevet, men ikke lastet ned bildene (som dermed registreres det ikke som åpnet). Dette skjer i de e-postprogrammene som ikke laster ned bilder automatisk, som krever at brukeren selv velger å laste ned/vise bildene. Med andre ord er det reelle tallet på de som åpner nyhetsbrevene ofte høyere enn statistikken har mulighet til å vise.

Åpningsprosenten er derfor aller mest nyttig for å følge trender over tid og sammenligne forskjellige kampanjer/nyhetsbrev med hverandre.

Fant du svaret?