Med MailMojo får du en veiviser som hjelper deg gjennom prosessen av å lage et nyhetsbrev – fra valg av mottakere og hvilken mal du ønsker å bruke, via vår grafiske editor der du lager selve nyhetsbrevet, til du er fornøyd med resultatet og kan sende det ut.

Prosessen består av fem enkle steg som du kan lese mer om nedenfor, samt et tekstfelt i topp hvor du skriver inn emnet på nyhetsbrevet.

Hva du får med MailMojo sin veiviser og editor for å lage nyhetsbrev

  • Velg om du vil sende til hele din e-postliste eller et utvalg ved hjelp av segmenter.
  • Velg blant 20+ ferdige designmaler, eller få en mal skreddersydd etter dine ønsker og designprofil.
  • Skriv innholdet ditt direkte inn i nyhetsbrevet. Ingen «irriterende» dialogvinduer blokkerer visningen av nyhetsbrevet som du jobber på.
  • Lag nyhetsbrev på PC, Mac eller fra nettbrettet på sofaen!
  • Dupliser, kopier, flytt eller slett moduler i nyhetsbrevet.
  • Dra bilder rett inn fra ditt skrivebord, eller klikk enkelt på bilder for å bytte de ut.
  • Skaler, beskjær og zoom bilder direkte i editoren.
  • Personliggjør nyhetsbrevet ved å flette inn mottakerens navn.
  • Forhåndsvisning av hvordan nyhetsbrevet vil se ut på PC/Mac, nettbrett og mobil – og send deg selv tester.
  • Google Analytics integrasjon for å aktivere sporing av lenker i nyhetsbrevet gjennom Google Analytics.
  • Send nyhetsbrevet umiddelbart eller på et senere tidspunkt som du selv angir.
  • Del nyhetsbrevet på Facebook eller andre sosiale medier direkte når nyhetsbrevet er sendt.

Steg 1: Velg mottakere

Her velger du e-postlisten du vil sende til, og eventuelt et utvalg innenfor e-postlisten ved hjelp av segmenter. Dersom du nettopp har opprettet en MailMojo-konto har vi opprettet en e-postliste for deg og påmeldt deg e-postlisten så du enkelt kan teste utsendelser til deg selv.

Du kan enkelt gå tilbake til dette steget for å endre mottakere senere, dersom du ikke har e-postlisten din klar enda.

Steg 2: Velg en designmal

MailMojo kommer med 20+ ferdige designmaler som du kan velge mellom. Da slipper du å tenke på design eller HTML-koding, og lager enkelt nyhetsbrevet i en visuell og brukervennlig editor.

Her velger du den malen du synes ser fin ut og passer til nyhetsbrevet sitt formål. Du kan også markere maler som favoritter for at de skal komme først i listen neste gang du skal velge mal.

PS: Husk at vi også kan bistå deg i å lage en skreddersydd designmal tilpasset dine behov og ønsker.

Steg 3: Lag ditt nyhetsbrev (tekst, bilder, etc.)

Etter du har valgt en designmal kommer du til selve innholdseditoren. Her klikker du ganske enkelt på innholdet for å skrive og bytte ut tekst – direkte inn i nyhetsbrevet akkurat som om det var Word, med formateringsknapper og det hele.

Du beveger musen rundt på nyhetsbrevet for å oppdage seksjoner og elementer som kan:

  • Slettes med en rød knapp.
  • Dupliseres/kopieres med en grønn pluss-knapp.
  • Flyttes opp eller ned med knapper som har piler i seg.

På denne måten kan du legge til nye rader med innhold (for eksempel rader med produktbilder) og slette elementer eller hele seksjoner som du ikke ønsker å bruke.

Bilder bytter du enkelt ut ved å dra et bilde direkte fra ditt skrivebort og slippe det oppå et annet bilde, eller ved å klikke på bildet du vil bytte ut for å få opp et dialogvindu. Her kan du da velge et bilde fra din datamaskin, laste det opp, og eventuelt legge en lenke på bildet som mottakeren kan trykke på.

Når du har lastet opp et bilde kan du gjøre enkel redigering av bildet ved å markere det. Da vises en ramme rundt bildet for å utheve utsnittet fra bildet som vil bli brukt. Utsnittet kan du flytte rundt på, og du kan bruke markøren nederst i bildet for å endre størrelsen på utsnittet, samt zoome inn/ut i bildet gjennom en glidebryter.

Steg 4: Forhåndsvisning

Her vil du øverst se hvordan emnet og avsenderen din vil komme frem for mottakeren, samt ikke minst hvordan nyhetsbrevet vil se ut på en datamaskin, nettbrett eller mobil.

Husk at du alltid kan gå tilbake til tidligere steg for å endre på innholdet igjen.

Steg 5: Kontroller og send

Før du sender nyhetsbrevet kan det være lurt å sende deg selv eller en kollega en test av nyhetsbrevet, som enkelt kan gjøres fra denne siden.

Bruker du Google Analytics på hjemmesiden din kan du aktivere integrasjonen for dette før du sender, som vil gjøre at du kan se besøk og aktivitet på hjemmesiden din som kom fra klikk på lenker i nyhetsbrevet direkte i Google Analytics.

Når du er fornøyd med nyhetsbrevet kan du legge det til å bli sendt nå eller på et senere tidspunkt som du bestemmer.

Ferdig: Bekreftelsessiden 👏

Når nyhetsbrevet er lagt til utsendelse får du opp bekreftelsessiden som gir deg en nettadresse du kan kopiere og bruke for å dele nyhetsbrevet ditt på Facebook eller andre sosiale medier. Det er et nyttig tips for å få økt spredning av nyhetsbrevet ditt.

Gratulerer, du har nå brukt MailMojo sin veiviser og editor for å lage og sende et skikkelig nyhetsbrev!

Fant du svaret?